zaterdag 21 november 2009

Speedboats, Navigeren, en Solofilm!

Hallo allemaal!

Na wat knutselen en vertraging is Beck Movie Productions er dan toch in geslaagd om een solofilm in elkaar te knutselen. Hier is het te vinden: http://www.youtube.com/watch?v=n9quenp5Q7k

Wat is er de afgelopen tijd allemaal nog gebeurd? Wel we hebben een speedboat gehuurd met z'n 10en en zijn lekker een hele dag gaan varen over Saquaro Lake (voor de Google Earth verslaafden onder ons). De foto's zijn inmiddels op picasa te vinden (de link van picasa staat rechts in de zij-balk). Matt heeft er een filmpje van gemaakt dat hier te vinden is: http://www.youtube.com/watch?v=WXiHYE5vwpY

Verder hebben we natuurlijk voornamelijk gevlogen. Mijn solo was D/S11 (Dual en Solo en beurtje nummer 11) maar inmiddels ben ik alweer aanbeland bij beurtje D22 dus dat schiet alweer lekker op. Beurtje D19 was de eerste Navigatievlucht. Dan moet je de avond vantevoren een vlucht gaan plannen. Dat doe je door een lijn te trekken tussen bepaalde punten die je op de grond moet herkennen zoals een kanaalsplitsing, een kruising van een weg met een kanaal, een klein meertje, een electriciteitsstation, etc. Zo plan je een vlucht naar een ander vliegveld en daarna plan je een route terug. Op de dag van de vlucht moet je een paar uur vantevoren de planning afmaken. Dat doe je door de wind te nemen en die te corrigeren voor je 'track'. Je plant namelijk een lijn over de aarde heen, maar houdt daarmee geen rekening met de wind die er staat. Als je namelijk een sterke wind van links hebt, moet je naar links 'opsturen'. Dat verschil moet je berekenen om te weten hoe je, ondanks de wind, alsnog op je punt komt. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen die je moet uitrekenen zoals je brandstof etc. Als je alles dan goed berekend hebt, zou je als het goed is op precies de tijd die je hebt gepland, moeten aankomen op je punt. Bij mij ging dat nog niet helemaal zoals ik hoopte. Niet dat het slecht was, maar het is nog maar de 1e vlucht dus je kunt jezelf altijd wel verbeteren.

Afgelopen 2 vluchten waren weer 2 solovluchten. Heerlijk gevoel blijft dat om helemaal zelf alles te doen en gewoon lekker te vliegen waarheen je wilt om je oefeningen te doen! Het verveelt nooit...

Komende vlucht gaan we zowaar al kennismaken met IFR-vliegen. Dat betekent dat je alleen op instrumenten mag kijken. Je doet dan een soort bril op waardoor je alleen nog maar op je instrumenten kunt kijken en niet meer naar buiten. We beginnen pas echt met IFR nadat we vluchtje 44 hebben gehad, maar omdat vluchtje D24 weer een check is, en je het voor die check in ieder geval eens gezien moet hebben van de authoriteiten, doen we het nu ook al een uurtje. Ben benieuwd!

Vanavond is Shahane jarig en wordt 21, dus we zullen eens kijken of we daar een gepast feestje bij kunnen organiseren. Hij mag nu immers legaal drinken. Natuurlijk gaan we niet tot het naadje, alcohol en vliegen gaat immers niet samen!

Nou dat was het wel weer voor deze keer. We hebben deze keer minder spectaculairs te melden dan normaal, maar afgelopen tijd heb ik best veel gevlogen dus wat minder tijd gehad om leuke dingen te doen. Wellicht volgende keer. Er staan nog wat leuke dingen op de planning namelijk! Maar die hou ik natuurlijk nog even in de verrassingsdoos, anders blijft het niet spannend meer om hier te komen lezen.

Groeten aan allemaal!

Marijn

1 opmerking:

Hans zei

Hallo Marijn, dat was een mooi filmpje eindelijk je doel bereikt. Gefeliciteerd jongen. Groetjes uit Bemmel. Hans en Suzan