donderdag 15 oktober 2009

De 1e vlucht!

Jaja! Vandaag was het dan zo ver! Eindelijk het eerste vluchtje. Eerst zouden we om 11:45 vliegen maar helaas werd dat vervroegd naar 8:00 waardoor we om 4:30 alweer moesten opstaan. Maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken. Eerst nog even briefings maken (van het weer en de mass & balance), de laatste puntjes op de i zetten wat betreft fuelplanning, en gaan! We hebben een hele fijne instructeur, meneer Arreola. Eerst mocht ik en toen ik klaar was mocht Julian in de aansluitende vlucht. Na alle checklisten gedaan te hebben, motor starten en taxiën. Ik mocht eigenlijk alles al doen vanaf het begin, hij hielp nog wel een beetje mee. Daarna komt de run-up. Daar doe je nog wat checks met de motor aan om te zien of alles goed werkt. Daarna taxiën naar de baan. Helaas stonden er nog 5(!) kisten voor mij dus we moesten eventjes wachten. Maar daarna mochten we eindelijk full throttle :D

De instructeur liet mij ook het voetenwerk op de baan doen (daarmee hou je je kist op de runway) en het roteren. Toen we aan het stijgen waren moesten we nog even een kleine uitwijkmanouvre maken om niet te dicht bij een andere kist te komen maar daarna waren we 'free to go'. We zijn daarna in zuidoostelijke richting vertrokken. Arreola liet ons wat herkenningspunten zien die we voortaan moeten herkennen en aan de hand daarvan onze positie moeten bepalen. Je vliegt namelijk 80% op zicht en 20% op instrumenten. Je kijkt alleen naar binnen om te zien of je niet te ver van je hoogte afwijkt, en of je snelheid nog de juiste is. Voor de rest kijk je alleen naar buiten. Navigeren doe je dus ook aan de hand van snelwegen, kruispunten van snelwegen, kanalen (ja die zijn hier ook...) en bergen/verlaten vliegveldjes/vuilnisbuilten. Vervolgens hebben we wat oefeningen gedaan zoals stijgen, dalen, bochten, klimmende bochten, dalende bochten glijvluchten etc. Na een tijdje was het weer tijd om terug te keren en mocht ik het circuit zelf vliegen. De instructeur hielp al en toe nog een beetje met het gas, maar de landing mocht ik wel zelf doen. Dat ging gelukkig best goed!

Daarna mocht Julian plaatsnemen en zijn we over een bergketen heen gevlogen. Het landschap is hier werkelijk prachtig. We hebben helaas nog geen foto's van in de lucht, maar die zullen vast spoedig volgen. Wel hebben we nog wat foto's gemaakt van het vliegtuig, ons erin en de cockpit van de dag ervoor. Deze zijn op mijn picassa te vinden.

Na de 2e vlucht mochten we nog een briefing van 2 uur meemaken waarin het circuit werd uitgelegd en hadden we een gesprek met iemand van de Air Traffic Control (ATC) die in de toren zit. Dit ging voornamelijk over de dingen waar wij op kunnen letten zodat er zo min mogelijk 'frequency congestion' optreedt. Dat wil zeggen dat je de frequentie langer bezet houdt dan nodig waardoor er per tijdseenheid teveel tijd verloren gaat aan onzinnig gebabbel op de frequentie.

Nu hebben we inmiddels bevestigd gekregen dat we morgen om 6:30 gepland staan. Dat houdt in dat de wekker om 3:00 gezet wordt vannacht en dat betekent ook dat we nogal moe gaan worden morgen omdat we vandaag al vroeg op moesten, maar morgen des te vroeger. Het is helaas niet anders...

Om de moeheid er een beetje in te houden hebben we tenslotte ook nog een briefing morgen waarin we nog wat flight techniques krijgen uitgelegd. Geen ruimte voor slapen dus helaas!

Nu gaan we beginnen met de voorbereiding van onze vlucht morgen. Daarna weer vroeg naar bed!

Overigens bedankt voor de leuke reacties die ik van verschillende mensen heb gekregen!

Tot de volgende keer!

Groetjes,

Marijn

P.S. Het vliegtuig dat je aan het eind op de foto ziet (N4140W) bleek toevallig het vliegtuig waar we vandaag in hebben gevlogen